Fan van F.C. Groningen
Nieuws

De ‘afplakrel’: Bitterballen en bier kun je ook in het café om de hoek krijgen

Bron: De Streekkrant

Het ging de voorbije week even niet over voetbal in de Euroborg. Daar waar het de laatste twee jaar juist wél over ging. Rust in de Euroborg is altijd een soort stilte voor de storm en duurt nooit lang. FC Groningen gaat sponsoren pesten door op ooghoogte ramen af te plakken. Tijdens de wedstrijd is het dan onmogelijk om vanaf de bar de wedstrijd live mee te kijken. Dat was de toon van de berichtgeving die afgelopen week naar buiten kwam.

Oproer bij sponsoren die zich niet gehoord voelen. Begrijpelijk. Er zijn nogal wat mensen die de club sponsoren en die het vooral erg fijn vinden bier te drinken, een bitterballetje te eten en een beetje netwerken. Niks mis mee. De steun van iedere sponsor is welkom. En dan komt de dag van het vreselijke nieuws. De dag waarvan je hoopte dat die nooit zou komen. Ja, je kunt nog steeds bitterballen en frikandellen eten. Ook je bier is niet in gevaar. Je kunt nog steeds lekker warm aan de comfortabele bar zitten en netwerken. Je kunt zelfs de wedstrijd live op de televisie kijken en bij een hoogtepunt even naar buiten lopen. Het afschuwelijke nieuws is dat je de Groene Kathedraal niet meer vanaf de bar vrij kunt inkijken. Om de wedstrijd live te kunnen kijken, zul je dan toch die stap moeten maken die je eigenlijk niet wil, naar dat zachte groene stoeltje om te zien wat je zo graag wil zien: de wedstrijd.

In tegenstelling tot wat sommige (anonieme) sponsoren beweren, heeft de leiding van FC Groningen natuurlijk overleg gepleegd met de diverse stakeholders. FC Groningen sprak met leiders van grote groepen sponsoren. Wanneer de technisch directeur een verandering in de technische staf wil doorvoeren, zal hij met de aanvoerder van het team spreken en niet met de reservedoelman. Dat mag de aanvoerder doen.

Dat er dan spelers zijn die zich gepasseerd voelen en niet naar de technisch directeur stappen, maar de media opzoeken is niet al te dapper. Je kunt van alles vinden van het afplakken van ramen zodat sponsoren worden gedwongen naar buiten te gaan om de wedstrijd te zien. Op het eerste gezicht heeft het iets kinderachtigs. Mensen die geld in de club steken plagen omdat jij iets voor elkaar wil krijgen. De meningen of het middel het doel heiligt, zullen blijven verschillen. Het uiteindelijk doel is natuurlijk een uitverkochte Euroborg die ook gewoon vol zit. Een helder en een nobel streven. FC Groningen is en blijft een voetbalclub waar voetbal te allen tijde centraal moet staan.

Iedere verandering geeft onrust en voor- en tegenstanders. Het is niet de leiding van FC Groningen die de lege plekken in het stadion als eerste irriteerde. Het is veel vaste supporters al heel lang een doorn in het oog. Een uitverkochte Euroborg wordt er gezegd. Maar dan al die vreselijk lelijke groene plekken. Niet helpend voor de uitstraling van de club, niet helpend voor de sfeer. Sponsoren steken geld in een voetbalclub. Waar alles draait om de 90 minuten en het kan niet zo zijn dat ze met hun goede bedoelingen zorgen voor lege plekken in het stadion. Er zit sinds twee jaar een andere directie. Die nemen andere besluiten dan de vorige. Over de maatregel zullen de meningen ongetwijfeld blijven verschillen. Feit is dat FC Groningen een directie is waar voetbal centraal staat en de lege plekken vol wil krijgen. Waar een uitverkochte Euroborg een vol stadion betekent.
Bitterballen, frikandellen en bier kun je ook in het café om de hoek krijgen.