RTV Noord meldt dat FC Groningen de glazen wanden van de businessruimte gedeeltelijk heeft afgeplakt. Dit hebben ze gedaan om te voorkomen dat een deel van de sponsoren in het stadion de wedstrijden van achter het glas bekijken en niet op de tribune. Een aantal sponsoren heeft verbolgen gereageerd op het besluit.
RTV Noord, in de persoon van Stefan Bleeker, schrijft 'FC Groningen leeft als nooit tevoren. Stadion Euroborg is elke twee weken uitverkocht en voor seizoenkaarten en sponsorpakketten zijn er wachtlijsten. Toch zijn er tijdens wedstrijden geregeld lege plekken te zien op de hoofdtribune. De lege plekken zijn te verklaren: sommige sponsoren bekijken de wedstrijd liever achter het glas in de businessruimte”.
Foto: RTV Noord
Dat is FC Groningen een doorn in het oog. De Trots van het Noorden heeft daarom een strook van ongeveer dertig centimeter op ooghoogte op het glas van de businessruimte geplakt. 'Zodat er vanuit de businessruimte geen direct zicht meer is op het veld. Sponsoren moeten op die manier gestimuleerd worden om hun plek op de tribune in te nemen.' Commercieel directeur Jordi Hillenga laat weten dat FC Groningen op die manier probeert 'nog meer' voor een kolkende Euroborg probeert te zorgen. "Tijdens Nederland – Malta zagen we ook zo’n strook op het glas. We verplichten niemand om buiten te gaan zitten, maar we faciliteren niet langer dat de wedstrijd vanuit de lounge kan worden gevolgd. Volle stoelen doen veel voor de ambiance én voor het televisiebeeld."
'Kinderachtig van FC Groningen'
Meerdere sponsoren hebben bij RTV Noord anoniem hun onvrede geuit. "We zijn geen kleine kinderen, maar zo worden we wel behandeld. In plaats van eerst met ons in gesprek te gaan, plakken ze het glas af. Dit voelt kinderachtig", klinkt het onder meer. Een andere sponsor baalt ook. "We betalen met onze groep ongeveer een ton per jaar. Dat doen we uit clubliefde, maar ook voor de gezelligheid en onze manier van wedstrijdbeleving. Als ik bijvoorbeeld zakenrelaties uitnodig, lukt het vaak niet om stoelen naast elkaar te krijgen. Dan blijven we in de lounge."
Foto: RTV Noord
Hillenga is het niet eens met de kritiek. "We gaan ervan uit dat mensen voor het voetbal komen. We hebben naar voor- en nadelen geluisterd, maar uiteindelijk deze keuze gemaakt. Voor ons is dit een verbetering, geen verandering."
Businessclubvoorzitter Jan-Joost Flim begrijpt het besluit van de club, maar is niet meegenomen in het doorvoeren van de maatregel. ‘Supporters storen zich eraan dat het ereterras soms leeg is. We streven naar een maximale voetbalsfeer en ik denk dat dit daaraan bijdraagt.'
Hij vervolgt: 'Sponsoren nemen stoelen af op de tribune en in principe is de businessruimte ervoor om voorafgaand en na afloop te netwerken en wat te drinken. Daarnaast doet de hoofdtribune nu niet mee met sfeeracties en het zou mooi zijn als dat in de toekomst wel weer gebeurt.'
Bron: RTV Noord