Fan van F.C. Groningen
Nieuws

RTV Noord in gesprek met Marcel Borger van OG Cleanfuls

Marcel Borger kijkt terug op drie jaar hoofdsponsorschap bij FC Groningen: 'It was a hell of a ride'

Dat het hoofdsponsorschap van OG Clean Fuels bij FC Groningen erop zit, beseft Marcel Borger de laatste tijd steeds meer. En dat doet hem meer dan hij van tevoren had verwacht. Vanuit zijn kantoor in Heerenveen, op een steenworp afstand van het Abe Lenstra Stadion, gaat Borger er eens goed voor zitten. ‘Hoe meer nieuwsberichten ik zie met de nieuwe hoofdsponsor van FC Groningen op het shirt, des te meer ik toch even aan moet wennen, en dat had ik niet gedacht.' 'De afgelopen drie jaar zijn achteraf toch voorbijgevlogen en misschien heb ik er niet vaak genoeg bij stilgestaan. Nu doe ik dat wel en daardoor komt het besef nu pas', legt Borger uit.

Hij is met zijn bedrijf iets meer dan drie jaar hoofdsponsor van FC Groningen. ‘Drie jaar en zeven wedstrijden’, zegt hij lachend. Na het faillissement van Office Centre stapt OG Clean Fuels in het voorjaar van 2022 in. Prompt verliezen de Groningers de laatste zeven duels van het seizoen, maar de play-offs voor degradatie worden afgewend.

‘Ik had het er destijds met mijn compagnon over dat het goed zou zijn voor onze exposure om ergens hoofdsponsor te worden', zegt hij terugblikkend op die beginperiode. 'En dan kom je in Nederland al snel bij voetbal uit.’

Gezamenlijke ambitie in prullenbak na rampjaar
Het doel was om samen met de club stappen te gaan zetten in Europa: FC Groningen moest weer Europees voetbal gaan spelen en Borger hoopte zich met OG Clean Fuels te kunnen vestigen in meerdere Europese landen. ‘Maar die gezamenlijke ambitie verdween heel erg snel, want het ging dramatisch met FC Groningen', zegt hij. In het eerste volledige seizoen waarin de Groningers met de bedrijfsnaam van de leverancier van schone brandstoffen op de borst speelde, degradeerde de Trots van het Noorden na 23 jaar uit de Eredivisie.

Toen FC Groningen veertiende in de Keuken Kampioen Divisie stond, had ik echt het idee dat het helemaal fout ging
‘Toch hebben we er dat eerste jaar aan waarde meer dan vijftig procent uitgehaald dan we betaald hebben’, zegt Borger. ‘Ik noem het altijd even tikken op televisie, tikken op internet. Neem nou de gestaakte wedstrijd tegen Ajax in het degradatiejaar als voorbeeld. Die pot duurde uiteindelijk zo’n zeven minuten. Daarna volgde een heel lang interview met Dusan Tadic, waar continu ons logo op de achtergrond stond.'

'Dat is dan op primetime, waardoor je weet dat heel veel mensen kijken', vervolgt hij. 'Dan ga je dat weer afzetten tegen de reclametijd die je normaal gesproken moet betalen, waardoor je tot een berekening komt die ik net schetste.’

Na de degradatie vertelt Borger in een interview met RTV Noord dat hij achter de club blijft staan. ‘Als hoofdsponsor hebben we hele tevreden klanten en relaties gehad. We hadden een goede samenwerking en waren er daarom ook heel snel uit. Met Wouter Gudde en Bastiaan Fehrman (hoofd partnerships) is gewoon heel goed contact’, zei hij nog voordat de laatste wedstrijd in het degradatiejaar was gespeeld. ‘Voor mij is na drie jaar hoofdsponsorschap de conclusie dat de club bestaat uit supporters en mensen waar wij direct contact mee hadden. En ik vind ook: afspraak is afspraak. Als je ergens voor gaat, dan loop je niet weg. Ik zeg altijd: als iemand in de hoek zit te huilen, ga je 'm niet schoppen.’

'Niks is meer zoals het was'
Toch trekt Borger aan de bel als FC Groningen veertiende staat in de Keuken Kampioen Divisie. ‘Toen heb ik een mail gestuurd met daarin de tekst: niks is meer zoals het was, en ik denk dat we gewoon om tafel moeten gaan. Want dat vond ik wel tijd worden, helemaal omdat er tot dat moment weinig contact was met de directie van FC Groningen. Ik had toen echt het idee dat het helemaal fout ging.'

Ik denk dat de intenties van Wouter Gudde goed waren, maar hij had te veel petten op
'Op dat moment heb ik me eigenlijk voor het eerst wat zakelijker opgesteld en toen kwamen de eerste barstjes in de samenwerking', blikt hij terug. 'Het contact verliep toen helaas vaak per mail, waardoor ik weleens heb gedacht om de overeenkomst af te kopen. Want ik wilde gewoon graag fysiek om tafel om het erover te hebben.’

Dat had mede te maken met de rol van toenmalig directeur Wouter Gudde. ‘Ik denk dat zijn intenties goed waren, maar uiteindelijk had hij te veel petten op. Hij was algemeen, commercieel en technisch directeur. Dat kan gewoon niet. Ik kan in mijn bedrijf ook geen directeur van Nederland, Duitsland en Zweden zijn. Zo werkt het gewoon niet.’

 ‘Mijn zus was vlak voor de wedstrijd tegen SC Cambuur plotseling overleden en mijn vader was meegekomen naar Euroborg. Dat had natuurlijk enorm veel impact binnen onze familie. Vanuit FC Groningen kwam iedereen mij en mijn vader een bezoekje brengen om ons te condoleren met het verlies van mijn zus.'

'Zelfs Henk de Jong (trainer van Cambuur, red.) kwam tijdens de warming-up naar mijn vader toe. Dat deed ons heel goed. Alleen Wouter Gudde hebben we toen niet gezien. Dan ben ik ook gewoon een noorderling en dan is het streep eronder en klaar.’

Maar dat is niet wat bij Borger blijft kleven, want al met al kijkt hij heel positief terug op zijn tijd als hoofdsponsor. En dan springen er bij hem eigenlijk direct twee dingen uit. Het mooiste moment was wat hem betreft de goal van Thom van Bergen tegen Telstar in de laatste minuut. ‘Ik zat aan tafel een biertje te drinken en had de televisie al uitgezet. Op dat moment gaf ik er geen cent meer voor. Iemand had zijn telefoon nog aan staan en werd op den duur helemaal gek na de late gelijkmaker, dat was echt fantastisch. Toen wist ik ook dat de promotie niet meer mis kon gaan.’

Een week later promoveert FC Groningen door Roda JC met 2-0 te verslaan in Euroborg. ‘Ik had toen sigaren meegenomen van een sigarenzaak uit Leeuwarden, Rinse van Gans. Zij wilden namelijk graag de spelers en staf van FC Groningen sigaren aanbieden. Want vroeger was één van zijn ouders voor sc Heerenveen en één voor FC Groningen. Toen het met één van de twee heel slecht ging, mochten ze samen – op uitnodiging van FC Groningen – de derby bezoeken in het stadion in Groningen. En vanuit die gedachte wilde hij toen graag sigaren aanbieden.'

'De mooiste opmerking was na de wedstrijd van Leandro Bacuna, want ik vroeg of hij met die sigaar op de foto wilde. ‘Ik heb wel erger gerookt’, zei hij toen lachend. En na de wedstrijd tegen Ajax van afgelopen seizoen kwam ik Thom van Bergen tegen. Hij had die sigaar nog altijd bij zich.’

Nu Borger alsnog wat uitgebreider bij het hoofdsponsorschap heeft stilgestaan, komt hij tot een duidelijke conclusie: ‘It was a hell of a ride.’